Seaside

När vi vilat klart igår gick vi ut i Shinjuku för att hitta ett middagsställe. Efter en del letande bland typ tusen restauranger som mest verkade ha nudlar och friterat, lessnade jag och tog den första restaurangen jag hittade som hade en bild på sushi. Den var väldigt liten så det var med tveksamma steg jag gick in. Men vilken positiv överraskning det blev! Vi åt svärdfisk, sallad och sushi. Ja, till och med maken åt sushi och gillade det! Dock trodde han det var kött i sushin, men det var ju tonfisk, så han blev glatt överraskad där. Sake drack vi också vilket faktiskt var riktigt gott till maten.
 
Idag blev den en dagstur mot Yokohama, närmare bestämt Hakkeijima sea paradise. Det rådde till en början lite tveksamheter om huruvida vi klivit på rätt tåg, men det visade sig senare att vi var riktiga tågresarkungar. När vi klev av tåget efter nån timmes resa slogs jag direkt av hur vackert området var! Glittrande hav, sandstrand och båtar som flöt omkring. Blev helt lyrisk och fotade som en galning. 
 
Vi gick en bit och kom in på seaside park området. Ett nöjesfält med några matstånd var det första som mötte oss, så jag åt en korv på en pinne då det verkade vara en av få saker jag kunde äta. Dumma glutenkänslighet. Nåja, vi gick vidare och köpte varsin heldagsbiljett för hela området. Började med att gå in och titta på alla olika, fascinerande sjövarelser som simmade runt i sina akvarium. Lite blandade känslor där, bland annat fanns där en isbjörn och den såg inte alls ut att må bra och vissa djur såg ut att behöva mer plats. Men samtidigt var det såklart fascinerande att se alla fiskar och andra sjödjur man tidigare bara sett på tv. 
 
Efter att jag köpt en kaffe i en automat gick vi och tittade på en show med delfiner och andra djur jag inte på rak arm kan namnet på. Jag vet att vissa inte tycker man ska stödja sånt och att djuren lider. Men lika fullt var det en häftig upplevelse!
 
Därefter åt vi lunch i en foodcourt. Valde någon slags rätt med ris och kyckling i nån slags brun currysås. Ingen kulinarisk smakupplevelse, men det mättade.Vi fortsatte därefter vidare till en annan byggnad där det simmade runt fler delfiner. Promenerade därefter runt på "bryggor" i vattnet där det fanns fiskodlingar. 
 
Avslutade besöket med att titta på djur på mer nära håll. Vi stod i evigheter och väntade på att en gigantisk delfin skulle dyka upp så vi kunde känna på den. Precis när vi tänkte ge upp och gå kom den simmande rakt mot oss! Sträckte snabbt fram handen och drog den över delfinen, vilken mäktig upplevelse!
 
Efter det svårslagna ögonblicket begav vi oss tillbaka mot Shinjuku. Middagen fick bli en favorit i repris från gårdagen på det lilla, genuina sushistället. Där åt jag bland annat futumakirullar som var de största jag sett. När personalen fick veta att vi var där på smekmånad bjöd de på en extra sake, så himla gulliga! Dit går jag gärna tillbaka.
 
Men nu känns sömn högprioritet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0