En dag i Yokohama

Idag åkte vi till Yokohama. Minns jag inte fel är det Japans näst största stad som i princip har växt ihop med Tokyo, ligger kanske en halvtimme bort med tåg. Det är en riktig hamnstad och vi upplevde det som att det byggs väldigt mycket där.
 
Området vi kom till först innehöll kanske två köpcentrum som verkade hyfsat dyra. Vi var väldigt hungriga så vi åkte upp i det ena, som ändå verkade ha vettigare priser. Hittade en sushirestaurang och bestämde oss för att prova. När vi kom in fick vi sitta längsefter en typ bardisk tillsammans med ett antal japaner och innanför den stod tre kockar och fixade mat. Jag beställde en tallrik med olika fisksorter och ris på botten. Maken tog vanliga sushibitar. Ett japanskt par försökte visa oss hur man skulle äta med pinnar på riktigt, maken fattade men jag lyckades inte. Frustrerande. Men med tanke hur länge det tog för mig i barndomen att ens lära mig använda en penna rätt borde jag inte vara förvånad egentligen, haha. Jag fick däremot en sked till mitt ris av kocken efter en stund, undra hur hjälplös jag såg ut egentligen?! 
 
Maten smakade i alla fall bra och stämningen var väldigt trevligt. Fick även smaka äkta japansk misosoppa för första gången och det var godare än den hemma, såklart. Efter avslutad måltid tog vi oss vidare till ett annat köpcentrum som låg vid vattnet. Där gick vi runt ett tag, kanske hittade vi något, kanske något jag inte kan skriva här. När vi var klara där hoppade vi på en båt och åkte ut på havet och vidare till ett annat område. Där fanns ett stort pariserhjul och även "red brick building", eller den röda brickbyggnaden som jag tyckte jag översatte lustigt. Det var egentligen två stora röda tegelhus med olika affärer inuti. Fanns mycket kul där. Yokohama oktoberfest höll också till där utanför, så en massa japaner satt och drack öl. Vi gillar inte öl. Vi hoppade över det. 
 
Satt på en bänk vid vattnet istället och tittade på utsikten. Mådde verkligen bra där, det är mycket lugnare och fridfullare än Tokyo. Jag är nog ingen äkta storstadsmänniska egentligen. Perfekt att kunna fly till havet och hämta energi. Dock blåste det en del så det var en aning kyligt och maken var trött, så vi bestämde oss för att åka tillbaka till Shinjuku. På tunnelbanan blev det lite strul i kommunikationen vid informationsdisken, han vi pratade med pratade jättedålig engelska och missförstod oss när vi frågade vilka biljetter vi skulle köpa när vi hade ett tredagarskort inom Tokyo redan. Han trodde vi just kommit från Tokyo så vi fick betala mellanskillnaden för det, vilket vi redan gjort när vi faktiskt anlände till Yokohama. Och då trodde vi som inte fattat att han missförstått oss att allt var klart och vi kunde åka, men det gick ju inte. Så då fick vi betala igen för att få biljetter och han fattade inte alls när vi försökte förklara att vi redan betalat! Det gjorde mig både upprörd och väldigt trött och resulterade även i en smärre huvudvärk i och med stresspåslaget.
 
Men till Shinjuku kom vi om än det blev dyrare än det borde ha varit. Vi åt middag på samma restaurang som för nån dag sen, i närheten av hotellet. Royal Host hette den förresten. Jag var trött och hade hemlängtan och ville bara ha falukorv med makaroner. Kul att komma in där: "I want some swedish falukorv". Nej, det fick bli pommes med nån form av varmkorv istället. Typ nästan liknande i alla fall. Jag sa typ.
 
Nu har vi kommit till hotellet och jag ligger och äter lite mörk choklad vi köpte på en "family mart" i närheten av hotellet. Har även köpt en hel hög med Chupa chup klubbor. Till min stora glädje har jag hittat mina favoritsmaker som verkar ha slutat säljas i Sverige. Lucky me!

Kommentarer
Postat av: mamma

Det kanske börjar bli dags att ta en "bara slö-dag":
Inte springa omkring så mycket utan bara njuta av det som finns på hotellet och dess närhet. Vila, vila och vila en hel dag! Sen är ni pigga på nya äventyr tiden som är kvar! :)
Ni måste ta hand om er!
Kraaam! :*

2015-10-17 @ 16:34:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0