Stressboven

Jag jobbar mycket nu med att hitta en balans i livet. Har haft en förmåga att snöa in väldigt mycket på enskilda delar, men när man har flera komponenter som ska fungera tillsammans fungerar inte detta så bra. Men visst kan jag vara bäst på jobbet, om jag dumpar min man och slutar träna. Eller ja, jag kan väl vara bäst i några år innan i alla fall innan jag går in i väggen. Och visst kan jag bli biffigast på gymmet om jag säger upp mig från jobbet och fokuserar fullt ut på det. Det är väl inte så svårt att bli bäst på något om man ger sig fan på det. Men det är omöjligt, för mig, att vara bäst på allt. Eller att ens vara bäst på något om jag vill kunna göra fler än en sak i livet. Det tog mig bara 24 år att acceptera. Men nu är jag där och jag är övertygad om att det gör mig till en mer harmonisk människa. 
 
En stor förändring jag gjort är att jag blivit medveten om hur negativt stress påverkar mig och därför gör allt jag kan för att stressa mindre. En annan del är att jag tillåter mig själv att äta lite mer vad jag vill. Visst, med min mage kan man inte göra alltför stora utsvävningar, men vill jag äta en chokladbit så gör jag det. Alternativet skulle vara att fortsätta vara fanatisk med kosten, vilket inte är kompatibelt med mitt nya, mer avslappnade liv. Att begränsa sig är ju faktiskt ett måste i sig. Ett måste att följa de regler man satt upp för sig själv. Vilket leder till stress. Och vad var stress? Just det, dåligt för mig. 
 
Hittills tycker jag att jag lyckas ganska bra. I och med att jag stressar mindre har jag faktiskt kunnat träna mer. Förmodligen för att jag orkar mer när jag tillåter mig att slappna av emellanåt. Jag har även kunnat nalla några bitar ur chokladasken utan att det resulterat i en katastrof. Tidigare har alla avsteg från min begränsade kost resulterat i en ledsen och värkande kropp. Jag har faktiskt också blivit bättre på att plocka undan här hemma och det har inte ens känts så jobbigt som det brukar. Allt detta berättar ju för mig hur stor bov stressen varit i hur jag mått de senaste åren. Vilken underbar insikt.

Kommentarer
Postat av: mamma

Hääääärligt! <3

2015-12-04 @ 07:26:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0