Drömmar och mål

Jag är en sådan person som har väldigt få drömmar och väldigt många mål. För mig är en dröm något jag vet att jag inte kommer gå vidare med för att det för mig är omöjligt. Ett exempel är att bli läkare. Det är en dröm, men då jag varken har toppbetyg eller faktiskt skulle klara av den mer praktiska biten (jag vill ju bara ställa diagnoser i princip) så kommer det aldrig vara något jag kan gå vidare med och göra verklighet av. Ett mål för mig däremot är något jag vet att jag kommer kunna göra, kanske inte idag eller imorgon, men någon gång i livet. För tillfället handlar mina mål mest om resor. Till exempel har jag ju länge velat åka till Japan och nu är det alltså bokat. Ett mål är uppfyllt.
 
Sedan har jag lite svävande tankar som inte riktigt placerar sig i någon av kategorierna. Helt enkelt för att jag inte bestämt mig för om jag vill det tillräckligt mycket att jag är beredd att satsa på det. De svävar alltså någonstans mellan drömmar och mål. Kanske blir det enklast att för tillfället kalla dem just drömmar. Någon gång kanske de är mina största mål.
 
Vad jag vill komma fram till med detta är att om jag sett resan till Japan som en dröm kanske jag inte kommit iväg. Men genom att sätta upp ett mål att jag ska dit blev det mer konkret vilket gjorde att jag jobbade hårt för att göra verklighet av det jag bestämt mig för. Lite så funkar jag.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0