Kroppsideal

Såg nu att jag blivit inbjuden att gilla en sida på facebook. "De snyggaste kvinnorna har kurvor" typ. Jag känner verkligen att jag vill gilla den ... Nooot! Det skulle ju vara som att erkänna att jag inte är snyggast. Hmpf!

Ärligt talat, de som gillar den där sidan är ju antagligen kurviga själva och vill känna sig snygga. Visst, "kurvor" kan säkert vara fint. Men att vara smal kan också vara fint. Och att ha muskler kan också vara fint. Jag börjar över huvud taget bli ganska less på utseendehetsen. Visst, klart att jag också bryr mig om mitt utseende. Men jag försöker inte övertyga alla jag känner om att mitt utseende är det absolut snyggaste och att alla andra är fula.

Det är ju precis sånt här som skapar osäkerhet bland unga och får dem att känna att de inte duger. För att de inte har en viss kroppstyp. Förut skulle man vara smal. Nu ska man tydligen ha kurvor. Båda är ju precis lika illa. Det är typ ... Kroppsrasism. Man ser ner på folk som har fel kroppstyp helt enkelt.

Men jag tänker inte acceptera det. Jag har mått dåligt över att väldigt många verkar tycka det är fult och äckligt att se ut som mig. Men jag tänker inte må dåligt mer. För även om min kropp inte är vad man kallar ideal så är den rätt fantastisk ändå. Den tar mig dit jag vill och den har klarat sig från skador och problem. Så uppenbarligen är min kropp den bästa kroppen man kan ha. En ganska frisk kroppstyp. Vad mer ska man egentligen behöva begära av en kropp?! Hellre smal och frisk än kurvig med svåra ryggproblem, knäproblem och annat tråkigt. Eller?

Kommentarer
Postat av: Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Jag är också trött på all kroppshets. Då hade gruppen lika väl kunnat hete "din kropp duger precis som den är". Det hade jag gillat mer.

Svar: Ja, eller hur! :)
Bea

2014-05-28 @ 09:21:38
URL: http://sessie.se
Postat av: mamma

Trycker "like" här! :)
Kraaam!

2014-05-29 @ 17:17:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0