Ekonomi eller hälsa?

Det känns lite synd att valet att äta bra mat nästan har valts bort pga. att det helt enkelt är för dyrt. Jag menar, tänk er att jag står på affären. Jag väljer mellan en falukorv som ger ungefär fyra måltider eller två avokado som i bästa fall ger två mellanmål. Priset för de två olika produkterna är ungefär samma. Då är det ju en no-brainer ... Jag tar falukorven.

Och sen står man där och väljer mellan lokalproducerade grönsaker eller importerade. En spansk gurka kostar en bråkdel av priset som man får betala för en svensk gurka. Åter igen en no-brainer. Jag tar den spanska gurkan. Samvetet blir lidande, men ekonomin bättre.

Någonting måste ju vara fel när en grönsak är dyrare än en gris. När en gurka som odlades här i närheten är dyrare än en som flugits hit från ett avlägset land. Men det är så det är här. Kanske är det en av anledningarna till att det lockar så mycket att flytta till ett varmt land. Ett land där du kan gå på en marknad och köpa billiga, lokalproducerade grönsaker.

Jag antar att det enda man kan göra är att odla själv. Men jag kan ju å andra sidan inte ens hålla liv i en blomma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0