Kolakakor



Igår bakade jag alltså kolakakor. Förvånades över hur enkelt det var även för mig som nästan aldrig bakat kakor förut. Och så gott det blev sen! Jag rekommenderar verkligen alla att göra dessa goda kakor. Och ibland förvånas jag över mitt minne. Om jag gör något dagen innan kommer jag ihåg receptet i princip utantill dagen efter. Så ja, här kommer receptet, ur mitt huvud (med en sneakpeak i receptboken för dubbelkoll).

Ingredienser:
100 g smör.
3/4 dl socker.
2 msk sirap.
1 msk vanillinsocker.
3 dl mjöl.
1 tsk bakpulver.

Så gör du:
1. Slå på ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret.
3. Blanda samman socker, smör, sirap och vanillinsocker och rör tills det blir poröst (typ).
4. Tillsätt mjöl och bakpulver.
5. Rulla ut ca 3-4 fingertjocka längder av kakdegen på en bakform med bakplåtspapper. Längderna ska sträcka sig från ena sidan av plåten till den andra.
6. Platta ut kakdegslängderna med en gaffel.
7. Grädda kakorna i ugnen i ca 14 minuter.
8. Skär kakorna i lagom stora bitar medan de fortfarande är varma.

Kommentarer
Postat av: mamma

Mmmm....marabou!

Puss!<3

2012-02-06 @ 13:07:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0