Utbildningsstressen

Jag är förvirrad. Vet inte vad jag ska göra av mitt liv. Det enda jag vet är att ett för stillasittande jobb förmodligen skulle ta kål på mig och få mig att vakna upp med huvudvärk var och varannan dag. Journalistutbildningen jag gått i ett år känns inte alls rätt. Jag har funderat på att bli mäklare, att kombinera foto, text och möten med människor och deras drömmar skulle vara fint. Men jag fixar inte behörighetskraven för att söka till utbildningen och vet inte hur jag skulle klara två år till av heltidsstudier. Vid varje lång föreläsning gör det ont i ungefär hela kroppen. Jag kan bara inte sitta still, lyssna och koncentrera mig en hel dag som jag kunde förut.

Mina föräldrar tjatar om att jag ska fortsätta plugga, men jag vet inte hur det skulle gå till när jag bara mår dåligt av det. Det jag behöver är ett jobb som går i hundranitto utan möjlighet till att stanna upp och tänka. Visst, jag förstår ju att jag inte kommer kunna jobba inom snabbmatsbranschen hela mitt liv, det håller man nog inte för. Men tills jag hittat ett annat alternativ som motar bort huvudvärken och ledvärken lika bra så tycker jag faktiskt inte det är så illa. Det är ett jobb och det finns faktiskt många ungdomar (och andra också) som inte ens har det.

Det är som att många tycker att det enda alternativet är att plugga. Om man inte klarar av det längre då? Visst, jag har hjärnan och rent mentalt skulle jag kunna fullfölja nästan vilken utbildning som helst utan några som helst svårigheter. Men fysiskt går det inte. När man börjar känna ren ovilja för att gå till skolan och rentav får ångest av det. Då går det inte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0