Journalistik, eller inte?

Slog upp en bok för en stund sedan, "Mediernas kulturhistoria". Denna bok ska alltså föreställa våran kurslitteratur och har hittils (tror jag) beskrivit hur mycket någon gammal författare skrev om sin penna. Jag säger tror, för den innehåller en massa gamla citat som jag inte förstår. Jag förstår inte heller vad för nytta ett gäng journaliststudenter ska ha av att läsa denna bok, för faktum är att den verkar rätt värdelös om jag ska vara ärlig.

Jag trodde att det skulle vara annorlunda att studera på universitet. Att man skulle få göra sådant man faktiskt har nytta av, sådant man valt att göra. Istället sitter jag och lyssnar på en man som pratar om retorik och blir ombedd att skriva ett tal. Jag tvingas läsa om farbrorn som skriver om sin penna och andra saker som liknar forskningsrapporter av något slag. Jag har visserligen även fått intervjua folk och skriva ett personporträtt ... Men detta är alltså i en annan kurs. Tji fick jag om jag trodde att "journalistik i nya medier" skulle innebära att läsa om enbart nya medier. Om jag trodde att jag äntligen skulle få gå kurser jag har nytta av i arbetslivet. Hur är det man säger? Shit happens.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0