Jul och nyår

Nu är både jul och nyår avklarat för i år. Julen firade vi alltså här hemma tillsammans med makens familj. Alla fick ta med lite mat var, så det blev lagom ansträngande. Till efterrätt hade jag bakat en sockerbombad saffranskladdkaka som fick godkänt tycker jag. Mycket trevlig julafton i alla fall.
 
Juldagen åkte vi till Kalix och firade hos farmor och farfar och släkten på den sidan. Alltid lika mysigt att vara där. Hade tydligen varit snäll i år också för tomten var alldeles för generös! Men det är ju svårt att klaga på nåt sånt.
 
Nu på nyår bjöd vi hem mamma, bror och bonusfar på en trerättersmiddag. Förberedde under typ hela förmiddagen då jag gjorde allt från grunden. Till förrätt blev det surdegstoast med svampröra och lufttorkad skinka, som slukades på typ två sekunder. Lärdom till nästa gång, gör lite större portioner. Till varmrätt blev det fläskfilé fylld med soltorkade tomater, ost, lufttorkad skinka och persilja. Potatisgratäng och grönsallad till det, samt hemmagjord kall bearnaisesås. Efterrätten fick bli vaniljpannacotta gjord på äkta vaniljstång, toppade med hjortron. Har faktiskt fått lite blodad tand för det där med middagsbjudningar nu, det var kul att prova lite mat man inte lagar till vardags. 
 
Tolvslaget firade jag och maken i bilen nere vid älven, där vi tittade på alla fyrverkerier. Det blev en bra nyårsafton också.

Kommentarer
Postat av: mamma

Det var jättebra och förrätten var alldeles lagom stor! Det gjorde du hur bra som helst!
Tack!:*

2016-01-02 @ 11:35:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0