Morgonsnack om mat

Idag jobbar jag ett tidigt morgonpass. Var fram tills jag skulle gå och lägga mig övertygad om att jag skulle jobba kväll, så det var tur att jag dubbelkollade schemat! Men vilken besvikelse alltså, ingen sovmorgon. Som tur är verkar dock förkylningen inte ha blivit värre så då funkar det väl ändå. Och från tolv har jag ju resten av dagen på mig att vila.

Har ätit en god frukost bestående av vaniljsoygurt med cocos och gojibär, en kopp kaffe och en hårdbrödmacka med hamburgerkött från charken och gurka. Efter att ha ätit gröt ett tag kände jag att det var dags för lite variation. Och detta är ju faktiskt lite mer spännande. Borde verkligen börja lägga mer krut på att fixa goda frukostar, för trots allt så har ju frukosten potential att bli dagens absolut bästa mål.
 
Igår lagade vi fransyska med morötter i ugn, potatismos och champinjonsås till middag. Köttet blev bra i konsistensen och så ... Men det är irriterande svårt att få en sån maträtt att smaka något! Behärskar verkligen ingenting som inte smakar starkt och det stör mig. Jag vill ju vara bra på all matlagning. Och trots allt så är jag ju svensk, hur kan det då komma sig att jag behärskar det asiatiska köket bättre än det svenska?! Har ju inte växt upp med det liksom.
 
Nåja, jag ska kanske vara glad över att jag är bra på någon form av matlagning istället för att klaga. Idag ska jag utforska det indiska köket har jag tänkt. Vegetariskt blir det också (sorry Gerry, du kan få en bit falukorv om du vill!) Jag har en förmåga att snöa in på vissa kryddor och använda dem till allt, så igår bestämde jag mig för att köpa nya kryddor och prova något nytt. Hoppas det blir gott, för då har jag ju flera nya kryddor att använda mig av i framtiden.
 
Testar egentligen alldeles för få nya rätter med tanke på hur fint kök vi har. Det är ett kök som förtjänar att experimenteras i. Ett kök som förtjänar långkok och kulinariska rätter. Har verkligen inte gett köket vad det förtjänar. Det är egentligen lite märkligt med tanke på hur mycket jag älskar mat. Ska försöka ta tag i det där från och med nu. Bara jag inte jobbar så mycket och blir trött så ska det nog gå bra. Jag vill att det ska gå.

Kommentarer
Postat av: mamma

Jo, jag förstår vad du menar.
Jag hade velat kunna sitta i det nya köket i "gamla vardagsrummet" och kunna se ut i trädgården för att hämta inspiration till bak och matlagning. Tänk att se rabarbern i rabatten och tänka "jag ska ta och göra en paj" eller...tja! Näe. Verkligheten gäller!
Man ska inte drömma om det ouppnåerliga.
Kram!:*

Svar: Det är inte ouppnåeligt, Gerry påstår rentav att det inte skulle vara sååååååå omöjligt att utföra! Så det går ;)
Bea

2014-09-09 @ 15:39:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0