Har det himla bra

Jag vet inte, men det kan hända att jag lät lite bitter när jag skrev mitt senaste inlägg. Det är jag faktiskt inte. Ju mer jag tänker på det inser jag att jag har all anledning att faktiskt vara en sådan som skryter jag också. För jag har en jäkla tur och jag har det väldigt bra.

Det finns flera anledningar och inte bara de uppenbara som att jag har hus, någon som älskar mig och ett fast jobb. Men utöver det är jag ganska smart också. Det finns många som är mindre smarta. Typ sådana som köper en massa skitsaker och sen klagar över att de är fattiga och aaaldrig har råd att göra något. Jag tycker lite synd om sådana människor. Hur kan man ha en så naiv syn på pengar?

Jag skulle vilja säga att 99% av de köp jag gör är en investering. När jag köper grejer till huset ökar det husets värde. När jag köper grejer till bilen är det för att underhålla den så den håller längre. När jag köper en resa är det en inverstering i mitt välmående som berikar mig med upplevelser. Visst, någon gång köper jag någon liten grej som jag inte verkligen behöver. Och det är okej, någon gång. Men man ska ha koll på vad man lägger sina pengar på så de inte bara rinner iväg. Många bäckar små.

Och nu låter det som att jag baserar min lycka på pengar. Men det är faktiskt så, att en stadig ekonomi är en tillgång. Att kunna göra det man vill skänker en känsla av frihet.

Men jag har annat att glädjas över också. En väldigt stor grej är att jag faktiskt kan prata med personen jag lever tillsammans med. En öppen kommunikation är något som är väldigt underskattat och inte alls en självklarhet för alla. Men i mångt och mycket är det en självklarhet för mig. Inte i exakt allt såklart, ibland måste man hålla vissa känslor för sig själv för att de helt enkelt är obefogade och kanske tänkta i en stund av svaghet. Men i det stora hela, ja.

Jag har ingen anledning att vara bitter. Faktum är att jag tror jag hör till de som har minst anledning att vara det. Okej, det är väl trist att jag och min fästman inte träffades när vi båda var arton och oskulder och att han friade till mig ett år senare och sa att han aldrig älskat någon innan. Men so what, shit happens. Sånt händer liksom inte. I alla fall så hände det inte mig. Men det betyder inte att jag har det dåligt även om jag ibland tenderar att glömma det. Men jämfört med många, många andra så har jag det himla bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0