Det blir sällan som man tänkt sig

Självklart vaknade jag jättetidigt idag bara för att jag ska jobba natt i helgen. Jaja, att vara vaken typ tjugo timmar i sträck ska väl inte vara några problem? Det är bara synd att när jag väl börjat komma in i någon slags dygnsrytm så är det dags att vända upp och ner på dygnet igen. Men det är bara att bita ihop och tänka på lönen som kommer sen.
 
Jag tänker väldigt mycket på om jag ska satsa på en yrkeskarriär någon gång. Som det känns nu vill jag bara ha tillräckligt med pengar för att kunna leva. Har ingen prio på att "bli någon". Men så småningom kanske jag vill vara någon som tjänar bra och uppskattas för sina prestationer. Frågan är bara om jag är beredd att gå den långa vägen för att komma dit. Inte nu i alla fall. Kanske sen.
 
När jag gick i gymnasiet var jag ganska övertygad om att jag skulle utbilda mig vidare. Trodde inte det fanns några andra alternativ. Det roliga var att jag skrev såhär i min dåvarande blogg:

Jag har bestämt mig, jag tänker ta chansen och studera nu istället för att ta ett halvtaskigt, slitsamt jobb efter gymnasiet för att få en slant för stunden och kunna "leva i nuet". Visst kan jag väl vänta några år med det och istället tänka lite smart och långsiktigt. Det låter visserligen inte så kul, men det lär säkerligen vara lönsamt och trygga min framtid.
 
Men det visade sig att det blev precis så som jag sa att det inte skulle bli. Livet blir verkligen inte alltid som man tänkt sig. Jag är inte heller samma person som jag var då. Den jag var då gjorde inga "dumma" val, men den jag var då hade inget vidare liv heller. Om jag fick leva om mina år sedan gymnasiet skulle jag bara gjort en sak annorlunda och det skulle vara att inte gå ett år på journalistutbildningen! Det var nog den mest bortslösade tiden i mitt liv. Annars skulle jag inte vilja ändra på något.
 
Oavsett vad framtiden för med sig så är jag i alla fall övertygad om att det kommer bli bra. Det blir det alltid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0