Vad betyder prylarna egentligen?

Ibland kan jag nästan bli lite ledsen när jag tänker på vilken sjukligt materiell och ytlig värld vi lever i. Om inte telefonen fungerar perfekt är den dålig och måste bytas till en nyare, bättre modell. Vi slänger, köper nytt. Folk blir helt galna av vrede om en skyltdocka är anorektiskt smal och tjatar om det sunda idealet. Folk som är "för smala" mår dåligt över att de inte väger mer och folk som är "för tjocka" mår dåligt över att de inte är smalare. Varför? Jo, för att oavsett hur folk tycker man borde se ut tjatar de ständigt om utseendet. Detta istället för att förmedla att det inte spelar någon roll hur man ser ut så länge man har en fin personlighet.

Varför kan man inte bara nöja sig? Nöja sig med att telefonen har sina små irriterande egenheter, men trots allt fungerar. Nöja sig med tv:n man har trots att det inte är den nyaste modellen med den högsta upplösningen. Nöja sig med att se ut som man gör och inte investera dyra pengar i skönhetsoperationer, bantningsprodukter och smink. Vi blir intalade att vi har ett behov av saker vi egentligen skulle klara oss utmärkt utan. Slänger bort våra pengar på dyr teknik, prylar och utseende. Men ärligt talat, vad betyder det när man är gammal och ser tillbaka på sitt liv?

Jag lägger hellre mina pengar på att leva mitt liv. Se världen. Uppleva saker. Jag tror inte jag behöver äcklig brun-utan-sol kräm eller en high-tech telefon med GPS för det.


Kommentarer
Postat av: Patricia♡

Ja tänk om vi hade bokat samma resa vad kul det skulle vara, men tyvärr inte det nu:( Helst skulle jag vilja åka i maj också, men sambon har ingen chans att ta ledigt då och sedan under sverigesommaren vill jag inte åka, så slutet av augusti fick det bli. Har du varit i Turkiet innan?

2012-04-16 @ 09:41:54
URL: http://patriciac.blogg.se/
Postat av: Patricia♡

Ja men om du trivs där spelar det ju ingen roll om du varit där innan, det finns alltid nya saker att upptäcka och det kan vara skönt att känna sig lite trygg med stället.

2012-04-16 @ 11:48:44
URL: http://patriciac.blogg.se/
Postat av: iiiden

gud så sant!

2012-04-18 @ 20:18:57
URL: http://iiiden.blogg.se/
Postat av: dad

men du bytte ju telefon:-o. blir nog fint på semestern. Har själv åkt både längdskidor och utför i dag

2012-04-26 @ 15:39:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0