Äta kakan eller ha den kvar?

Många tankar snurrar runt i huvudet. Man har bara ett liv. Egentligen är möjligheterna obegränsade. Allt handlar om vad man prioriterar och vad man är beredd att offra för att nå dit man vill. Men jag har svårt för det där med att offra saker. Vill både äta kakan och ha den kvar. Därför är det väldigt svårt att bestämma sig för något. Det är lättare att bara köra på i samma hjulspår helt enkelt.

Visst skulle vi kunna sälja hus och bilar, bli studenter i några år och sedan få våra drömjobb. Men jag gillar ju huset! Jag gillar att få min lön varje månad och jag gillar att kunna göra planer för semestern. Inte vill jag väl byta ut det mot studentlivet?! Trots allt har vi det inte dåligt nu. Det är inte alls dåligt faktiskt. Jag har inte jobbet jag drömde om som ung men jag har ett jobb som är helt okej. Hur mycket är man beredd att offra för att försöka jaga det där perfekta som förmodligen ändå inte existerar? Det är ju frågan.

Lätt är det inte. Inte alls faktiskt.

Kommentarer
Postat av: mamma

Man får se till det långa loppet.
Att studera i tre, fyra år kanske är tillnärmelsevis en kort period för att få göra det man sedan vill och trivs med än att resten av livet,förhoppningsvis 60 år till, knota på med "inte alls dåligt" och ändå inte vara riktigt nöjd för att man inte fick prova "det andra livet".
Du har fortfarande möjlighet att ta vara på dina år och göra något bra med dem. Du är ung nu och när du blir äldre ska du ju kunna njuta av livet och känna dig trygg. Men det kommer inte som en självklarhet. Det måste du bygga upp själv. Inte förlita dig på att det kommer att ordna sig av sig själv. Det gör inte det. Du skapar ditt eget öde i mångt och mycket. Ordna saker nu medan du är ung så har du förhoppningsvis en bra och trygg ålderdom att se fram emot.
Krrraaam! Älskar dig! :*

Svar: Älskar dig med <3
Bea

2014-08-25 @ 16:47:14
Postat av: Jessica . egen företagare . hovslagare . ung mamma

Det beror ju på vad man vill göra, och vilka möjligheter man har.. Det är ju så individuellt..

Jag själv har studerat året som varit, gå ner från en bra månadslön till att ha studiebidrag.. Jag hade panik innan och tänkte att det här kommer aldrig fungera osv.. Men jag hade möjligheten att få göra detta, och min sambo har vart så himla underbar och ställt upp under året jag studerat, han betalade det mesta hemma å sånt. Hade jag inte haft honom hade jag inte haft möjligheten, så jag är otroligt tacksam för det.

Nu vet inte jag vad det är du vill bli eller vad et är för utbildning, men det kanske finns flera vägar att gå till drömmålet?

Sen tror inte jag heller att det finns det där perfekta, men mål har man, och det tycker jag man ska sträva efter :)

Vilken rörig kommentar det blev, men jag hoppas du förstår vad jag menar :)

Svar: Det är ett stort steg att ta. Framför allt när man vant sig vid att ha bra lön och kunna göra vad man vill. Mitt största problem är att jag har så mycket olika mål och alla är inte relaterade till jobb och utbildning. Vilka ska man välja liksom? Men modigt av dig att välja bort tryggheten och börja plugga, kanske vågar jag också en dag ... :)
Bea

2014-08-26 @ 22:27:06
URL: http://jessicalindstrom.blogg.se
Postat av: Stockholmsjenna.se - En del utav HorseSpot

Jag tänkte precis likadant när jag sa upp mig från mitt drömjobb (heltid) till att byta inriktning helt och börja studera i 5 år till något jag inte ens var säker på om jag ville bli.

Men ibland måste man våga chansa, ta nya vägar i livet och se att alla förändringar gör att man blir erfarenheter rikare. Man ska passa på medan man är ung, det blir svårare att samla på sig erfarenheter när man blir äldre.

Svar: Du har så rätt, så rätt. Det gäller bara att våga ...
Bea

2014-08-27 @ 18:44:38
URL: http://stockholmsjenna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0